Praca i biznes

Jak liczyć czas pracy kierowcy?

Każdy okres w dziejach ludzkości charakteryzuje się jakimiś zawodami, które gwarantują zatrudnienie i szansę na zarobek. Dziś z całą pewnością do takowych należy kierowca w transporcie międzynarodowym. Polska, która od wielu lat przewodzi w Europie jako kraj, w którym zarejestrowanych jest najwięcej firm transportowych, posiada również największą grupę kierowców. Aby przekonać się o tym, jak łatwo dziś o pracę w tym charakterze, wystarczy sprawdzić pierwsze lepsze ogłoszenia o pracę. To bardzo duże ułatwienie dla każdego, kto widzi siebie w takiej roli i spore wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą rywalizować między sobą właśnie o kierowców, dzięki czemu oferty, które kierują do swoich przyszłych pracowników, są bardzo atrakcyjne pod względem finansowym.

Praca jako kierowca w transporcie międzynarodowym

Nic więc dziwnego, że wielu młodych ludzi coraz częściej decyduje się na kursy i wyrabianie praw jazdy, które pozwalają na pracę na przysłowiowym „tirze”. Jeżeli i Ty jesteś zainteresowany pracą kierowcy, to oprócz wielu zalet — na przykład tych finansowych, trudów związanych z koniecznością spędzania czasu poza domem, są jeszcze tematy, które dotyczą przepisów o czasie pracy kierowców. Każdy ciągnik wyposażony jest bowiem w tachograf cyfrowy, który rejestruje Twoją pracę. Można zatem napisać, że czas pracy kierowcy tira jest stale monitorowany przez komputer. Nie da się go oszukać, a każda próba ingerencji w jego działanie oznaczać może dla Ciebie i firmy, w której pracujesz, wysoki mandat i konsekwencje prawne. To, o czym muszą pamiętać szczególnie początkujący kierowcy to fakt, iż czas jazdy kierowcy jest zapisywany na karcie kierowcy (tacho) i może być skontrolowany przez służby w każdym kraju nawet kilkanaście tygodni wstecz. Nie warto zatem łamać przepisów, a jeśli masz problem z ich zrozumieniem, to poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, których stosowanie uchroni Cię przed ewentualnym mandatem.

Proste sposoby na liczenie czasu pracy kierowcy

Każdy tydzień Twojej pracy (składa się on z 6 cykli) zaczyna się w momencie, w którym po czasie spędzonym w domu lub na pauzie weekendowej w tachografie zaznaczysz aktywność. Pauza 45h lub skrócona 24h oraz czas spędzony na wolnym, resetuje niejako Twój czas pracy, dzięki czemu zaczynasz z możliwością jazdy 3x po 9h i 2x po 10h. Czas jazdy kierowcy, w szczególności opcja „dwa razy na dychę” ma pomóc Ci w sytuacji, w której z jakiegoś powodu nie możesz znaleźć parkingu lub musisz dojechać na rozładunek/załadunek. Wówczas dwa razy w tygodniu pracy (6 cykli) możesz jechać więcej niż 9h. W innych przypadkach obowiązuje Cię zawsze jazda maksymalnie na 9h.

Oprócz jazdy czas pracy kierowcy to również godziny, w których możesz pracować od rozpoczęcia tacho — praca w tym wypadku to nie tylko jazda, ale również „inna praca”, która oznaczać może na przykład załadunek/rozładunek lub pracę przy aucie. W całym 6-dniowym cyklu przysługują Ci dwa rodzaje odpoczynków dziennych: 2x 11h oraz 3x 9h. Musisz pamiętać jednak, że opcja trzech 9-godzinnych odpoczynków to tak zwany czas skróconego dziennego odpoczynku. Do każdego z rodzajów pauz 11h i 9h, musisz zawsze dopasować czas pracy. Jeżeli chcesz wykręcić pauzę 11h, możesz pracować maksymalnie 13h. Jeżeli możesz jeszcze odpoczywać w wymiarze 9h, to wówczas pracować możesz przez 15h.

 

Sprawdź też inne artykuły